دنیا و آخرت نورانی

وقتی بنده آیه ی ﴿بلی من کسب سیئة واحاطت به خطیئته فاولئک اصحاب النار﴾ را در سوره ی بقره مطالعه می کردم، دیدم که انسان اگر بخواهد یک آخرت نورانی و یک دنیای نورانی داشته باشد، باید در پیشگاه فرامین اسلام کرنش بکند.

رفیق راه سلوک

برای پیمودن راه، یک رفیق لازم است و یک استاد. «الرفیق ثم الطریق». حضرت فرمود: وقتی انسان اوامر و نواهی الهی را امتثال کند، پروردگار آن رفیقی که باید به مصاحبت و مرافقت با او طیِّ طریق کند، به او می شناساند.

کراهت از همنیشنی با بدان

حضرت فرمود: کسی که اوامر و نواهی ما را امتثال کند، پروردگار نسبت به اشخاص بد در قلب او ایجاد نفرت می کند. به او می شناساند که این شخصی که با او مصاحبت کردی، منحرف است. «کرَّهه مجالسة المعرضین عن ذکر الله عزوجل».

آیا ارزش ندارد که انسان در مقابل این شرع کرنش کند؟!

کز حق ببریدند و به باطل گرویدند

خدا شاهد است من از وقتی این خبر را شنیده ام، دیگر ذهنم کار نمی کند. یکی از رفقا گفت: من در نماز جمعه شرکت کرده بودم که یکدفعه وقتی بمب منفجر شد یک تکه جگر بر روی من افتاد! ﴿من یقتل مؤمناً متعمداً فجزاؤه جهنم خالداً فیها﴾.

این اشخاصی که این کارها را می کنند، اگر یک هزارم احتمال می دادند که در پس این پرده، پرده ی دیگری هست؛ آیا این کارها را می کردند؟

زنهار مزن دست به دامان گروهی

کز حق ببریدند و به باطل گرویدند

پناه می بریم به خدا.

اگر آخرتی هم نباشد؛ ما ضرر نکرده ایم

امام صادق(ع) به کسی که منکر آخرت بود، فرمودند: ای برادر عرب من! اگر پس این پرده چیزی نباشد؛ باز هم ما زیان نکرده ایم.«الواجبات الشرعیة الطاف فی الواجبات العقلیة».

شرع به کمک عقل آمده است

یک مفسری هم در تفسیر آیه ی ﴿انهم کانوا قبل ذلک محسنین﴾ نوشته است که آنها کسانی بودند که قبل از اینکه فرمان شرع به گوش آنها بخورد، خودشان ازآن چیزهایی که قبح عقلائی داشت، اجتناب می کردند.

«الواجبات الشرعیة الطاف فی الواجبات العقلیة» یعنی شرع برای کمک به عقل و راهنمایی آن آمده است.

عقل رحمانی

وقتی که شرع با عقل همراه شد؛ عقل رحمانی می شود و درست فکر می کند و- به فرموده ی حضرت- معلمش را تشخیص می دهد، ناصح را از غیر ناصح تشخیص می دهد، راه کج را از راه مستقیم تشخیص می دهد.

آیا در برابر چنین شرعی نباید کرنش کرد؟!

کشف اسرار کائنات با امتثال فرامین الهی

در نهج البلاغه ی عبده - با اینکه ایشان از اهل سنت است ولیکن مقام علمی هر کسی محفوظ است. انسان باید قانون ادب را نسبت به اهل علم مراعات کند- در عبارت «یثیروا لهم دفائن االعقول» می فرماید که به واسطه ی آمدن انبیاء و امتثال فرامین آنها، برای انسان اسرار کائنات کشف شده و یقین به حضرت صانع حاصل می شود. آن وقت ایشان در زیر این عبارت می نویسد: «وقد تحتجب هذه الانوار». یعنی این انوار به واسطه ی برخوردها و اعمال کثیف در پس پرده ی اوهام و خیالات و حجاب ها مستور شده است و این پرده ها به واسطه ی فرمانبرداری از انبیاء، برداشته می شود و دفینه هایی که پروردگار در باطن شما به ودیعه گذاشته است، ظاهر می شود. یک صلوات بفرستید

بینا شدن چشم بصیرت در اثر پیوند عقل و شرع

طی این مرحله بی همرهی خضر مکن

ظلمات است بترس از خطر گمراهی

انسان یک رفیق می خواهد و یک استاد. وقتی که عقل با فرامین شرع پیوند خورد؛ آن وقت به انسان آگاهی می دهند که چه کسی عوضی است و چه کسی عوضی نیست و نسبت به مصاحبت با کسی که عوضی است در قلب او نفرت ایجاد می کنند. البته زبانش را هم می بندند. انسان نباید باطن اشخاص را ظاهر بکند.

پیامبران، طبیبان نفوس

نبی اکرم(ص) فرمود: من طبیب دوار هستم، یعنی ما سلسله ی انبیاء طبیبان نفوس هستیم، آنجا که باید مرهم بگذاریم، مرهم می گذاریم، آنجا که باید نیشتر بزنیم، نیشتر می زنیم،آقاجان!

عید آن روزی است که رفیق بیداری نصیبت شود

این قضایا بیدارکننده است. بیدار شوید! یک قدری به خودتان توجه کنید! همین عصر یک کسی در وضوخانه صحبت از عید و این حرفها می کرد، گفتم اسمش را هم نیاور! «فلیس ذلک الیوم بعید من لبس الجدید و انما هو عید من امن من الوعید». آن روزی که یک استادی برای خودت اختیار کردی، یک رفیقی پروردگار به تو عنایت کرد، همان روز برای تو عید است، داداش جونم!

از کجا می دانی که فردا زنده ای که از امروز فکر شب عید هستی؟!

تفسیر سیئه ی محیطه (گناه احاطه کننده)

در تفسیر امام در ذیل آیه ی ﴿بلی من کسب سیئة و احاطت به خطیئته﴾ می فرمایدکه «سیئه ی محیطة» آن گناهی است که کافی است تا تو را از دین پروردگار خارج بکند.

ارتباط گناه با حجاب قلب

« ان من اذنب ذنبا». وقتی انسان گناهی مرتکب شد؛ حجابی روی قلب او می آید. باید فوراً این حجاب را قلع کند. باید ریشه اش را دربیاورد.

دعا برای آگاهی از موانع حضور قلب در نماز

فیض(ره) در کتاب حقایق می گوید: اگر در نماز حضور قلب نداری؛ از پروردگار بخواه که تو را نسبت به موانع حضور قلب آگاهی بدهد.

« اذا اراد الله بعبد خیرا الهمه رشده». « اذا اراد الله بعبد خیراً الهمه الیقین».

اگر پروردگار به شما عنایت کند؛ به شما الهام خواهد کرد و موانع را به شما نشان خواهد داد.

هنوز حجاب ها مرتفع نشده است

شخصی به بنده گفت: آقا! من هر چه می خواهم که فلان کار را نکنم یا آدم خوبی باشم، نمی توانم! بنده در جواب گفتم: آن حجاب های قبلی هنوز مرتفع نشده است. فیض(ره) می گویدکه باید ریشه درخت گناه را قطع کنی.

باید ریشه ی گناه را بکنی!

حضرت فرمود: اگر گناهی کردی و ریشه ا ش را درنیاوردی؛ آن گناه به تو جرأت می دهد که به گناه کردن ادامه دهی. اگرغیبت کردی؛ دزدی هم در ادامه ی آن می آید. «فیصیر بطبعه مایلاً الی المعاصی». میل به معصیت پیدا می کند، طبیعت ثانوی برای او درست می شود.«مستحسنا ایاها». اصلا غیرتش تغییر می کند، آقاجان!

مخالف دین را پیش من بیاورید!

این اشخاصی را که منحرف شده اند را ببینید! یک آقای کشفی بود - خدا رحمتش بکند- یک روز در مسجد گفت: ای مومنین از مسجد بیرون بروید! هر چه بی عقیده و کمونیست و مخالف دین است را بیاورید پیش من!

چرا باید برخی اشخاص بمب گذاری کنند؟!

چرا باید این اشخاص بمب گذاری کنند؟! چرا نباید اینها احتمال بدهند که در پس پرده خبری هست؟! این بمبی که گذاشتند و هفتاد و دو نفر را کشتند، چه اشخاص نماز شب خوانی بین اینها بودند.

دعوت به حق با استدلال

آی رفقای عزیز! آی دانشگاهی ها! من با استدلال و با مدارک قوی شما را دعوت می کنم.

همنشینی با بدان، سوء ظن به خوبان

حضرت فرمود: «مجالسة الاشرار توجب سوء الظن بالاخیار». یعنی همنشینی با اشرار، باعث سوء ظن به نیکان می شود.

علم اخلاق، علم دیگری است

آی رفقای عزیز! این مطالب، علم دیگری است. اگر طبیب هستی؛ باش. مهندسی، فیزیکدانی، شیمیدانی، هر چه هستی؛ باش ولیکن این علم، علم دیگری است. این علم، همان علمی است که حضرت فرمود: «طلب العلم فریضة». این علم، همان علمی است که امیرالمومنین(ع) به شما می فرماید: دنیا محل تجارت اولیاء خداست.

سخنران آیت الله حق شناس