-
تاریخ: 1392/02/18
بیانات در دیدار جمعی از فرهنگیان
امسال ما عرض کردیم: حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی. هر دو مقوله از مقولاتی است که آحاد ملت در آن میتوانند نقش ایفاء کنند؛ و تا آحاد ملت نقش ایفاء نکنند، حماسه بهوجود نمیآید. البته بعضیها ممکن است گرفتار باشند، بعضیها تنبل باشند، بعضیها شوق و شور لازم را نداشته باشند؛ وقتی قاطبهی ملت، نوع مردم در سرتاسر کشور، با نگاه به آن چشمانداز روشن، انگیزهی لازم را برای حرکت داشتند، حماسه به وجود میآید و انشاءالله به فضل الهی، به توفیق الهی، این حماسه به وجود خواهد آمد. در این زمینه، آموزش و پرورش نقشآفرین است. ای بسا دانشآموزی که خود او هنوز در موقعیت قانونی برای رأی دادن نیست، اما میتواند خانوادهی خود را برای ورود در این میدان، برای انجام مسئولیت، تحت تأثیر قرار دهد. این تعداد کثیر معلمین در سرتاسر کشور، هم در این مسئلهی انتخابات ــ که مصرع برجستهی حماسهی سیاسی، همین انتخاباتی است که پیش رو است ــ هم در بخش حماسهی اقتصادی که یک چیز بلندمدت است، میتوانند تأثیر بگذارند، میتوانند نقشآفرینی کنند.کشور ما و ملت بزرگ ما با اهداف و آرمانهائی که دارد، به حماسهسازی در بخشهای مختلف نیاز دارد. ما باید با جهش پیش برویم برادران و خواهران عزیز! این ملت با همهی استعدادی که دارد، در طول دوران طولانی اختناق ــ که بعد هم این اختناق همراه شد با دخالت بیگانگان و سلطهی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی بیگانگان ــ عقب ماند؛ از جادهی علم عقب ماندیم، از سازندگی عقب ماندیم، از اقتصاد عقب ماندیم، دچار آفتهای گوناگون فرهنگی و معرفتی شدیم. انقلاب این فرصت را در مقابل ملت ایران گذاشت که این عقبماندگی را جبران کند؛ و میبینید که در طول سه دههی گذشتهی انقلاب، ملت ایران چه مهارتی از خود نشان داد، چه پیشرفتی کرد، چه استعدادی در وجود خود ارائه کرد به همهی بینندگان در سرتاسر عالم. پیشرفتهای ملت ایران در این سه دهه، متناسب با سی سال نیست؛ یک نمونهاش پیشرفتهای علمی است که مجامع جهانی چارهای ندارند که به آنها اعتراف کنند؛ که اعتراف هم کردند. سرعت پیشرفت علمی ما سیزده برابر متوسط جهانی است؛ این شوخی است؟ در عین حال با این سرعت پیشرفت، ما هنوز از لحاظ علمی عقبیم. ببینید ما چقدر عقب بودیم! با اینکه بیش از ده برابرِ متوسط سرعت جهانی داریم حرکت میکنیم، هنوز عقبیم. پس این سرعت را باید حفظ کرد. این بخشی است که دشمن اعتراف میکنند؛ یک بخشهائی هم هست که دشمن نباید اعتراف کند، اعتراف هم نمیکند؛ در زمینهی سیاسی همین جور است، در زمینهی اجتماعی همین جور است، در زمینهی سازندگیِ کشور همین جور است، در زمینهی آگاهی و بصیرت عمومی همین جور است؛ اینها را دشمنان ما در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان مصلحت نمیدانند بگویند، که مبادا ملت ما را تشویق کنند به پیشرفت این کار. درخصوص اقتدار ملی و آبروی بینالمللی هم سرعت پیشرفت باید با همین نسبت ملاحظه شود. این پیشرفتها به برکت انقلاب است. اما در عین حال این پیشرفتها همچنان کم است؛ باید این پیشرفتها افزایش پیدا کند.اگر ملت ایران همین سرعت و شتاب پیشرفت را ــ چه در زمینهی علمی، چه در زمینهی سیاسی، چه در زمینهی اجتماعی، چه در زمینهی فرهنگی و معرفتی ــ حفظ کند، بلاشک زمان زیادی طول نخواهد کشید که در جایگاه شایستهی خود قرار خواهد گرفت؛ آن چیزی که شایستهی ملت ایران است. بخش زیادی از این مسئله با آموزش و پرورش ارتباط دارد، بخش مهمی از آن به مدیران کشور در زمینههای اجرائی ارتباط پیدا میکند؛ اینها است که مسائل کشور را حساس میکند در نظر هر انسان بصیر و بینندهای؛ اینها است که حماسه لازم دارد. بدون حماسه، این جهشها به وجود نمیآید. آن وقتی که حماسه باشد، شور و نشاط باشد، جهش قابل تصور است؛ میتوان فرض کرد که جهش انجام بگیرد. ما در دوران دفاع مقدس این را امتحان کردیم؛ در هر جائی هم که مردم مشارکت داده شدند، این را امتحان کردیم. انشاءالله در زمینهی حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی هم باید این را ملت ایران به چشم ببیند؛ و بخش زیادی از این، به عهدهی شما معلمین عزیز است.