متن پرسش

با توجه به آیه 33 سوره مریم بر لحظه مردن حضرت عیسی(ع) سلام داده شده است. آیا این آیه مشابه عقیده مسیحیان بر مرگ و سپس زنده شدن آن‌حضرت(ع) نیست؟

پاسخ

این آیه که به مرگ حضرت عیسی(ع) [1] اشاره کرده و درود خدا بر او هنگام مرگ و معاد را خواستار می‌شود، تنها نشانگر مرگ و معادی است که در آینده برای آن‌حضرت(ع) رخ خواهد داد.[2] حضرت عیسی(ع) این سخن را در گهواره بر زبان آورده و تولد خویش را با صیغه ماضی و مرگ و معادشان را با صیغه مضارع بیان فرمودند؛ بر این اساس، هیچ دلالتی در این آیه وجود ندارد که ایشان به شهادت رسیده و یا با مرگی طبیعی رحلت کرده باشند:

«وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ‏ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیًّا»؛[3] سلام بر من روزی که متولد شدم و روزی که خواهم مرد و روزی که زنده مبعوث خواهم گردید.[4]

علاوه بر آن، آیه 157 سوره نساء به صراحت، عقیده مسیحیان در زمینه شهادت عیسای مسیح(ع) را رد می‌کند.

البته مسلم است که همه انسان‌ها – از جمله عیسی(ع) – روزی خواهند مرد.


پاورقی

[1]. ر. ک: «داستان زندگی حضرت عیسی(ع)»، 36098؛ «نام حضرت عیسی(ع) در قرآن»، 21013؛ «ویژگی‌های اخلاقی حضرت عیسی(ع)»، 54077.

[2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 13، ص 54، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.

[3]. مریم، 33.

[4]. ر. ک: «زنده بودن حضرت عیسی بر اساس آیات قرآن»، 6595؛ « زنده بودن حضرت عیسی(ع)»، 45654.