از سخنان آن حضرت علیه السّلام است (در مدح و منقبت خود و ائمّه اطهار علیهم السّلام و دستور به اطاعت و پیروی مردم از ایشان و ترغیب بعمل صالح و یاد آوری سختی عذاب روز رستخیز):

سوگند بخدا رساندن پیغامها و وفای به وعده ها و همه معانی (و تفسیر و تأویل قرآن کریم) را یاد گرفتم (پیغمبر اکرم بمن یاد داد)

و ابواب علم و معرفت (دانشها و خدا شناسی) و راه روشن (رستگاری در دین و دنیا) نزد ما اهل بیت (امام و یازده فرزند آن بزرگوار علیهم السّلام) می باشد (پس برای رسیدن به سعادت همیشگی و رهائی از بدبختی باید از ما اطاعت و پیروی شود)

آگاه باشید احکام و قوانین دین خداوند سبحان یکنواخت است (آنچه ما می گوئیم همان فرمایشات رسول خدا است و اختلافی در آنها نیست) و راههای آن هموار و راست (اعوجاج و کجی یعنی ضلالت و گمراهی در آنها نیست، پس) هر که از احکام پیروی نموده در آن راهها قدم نهاد بحقّ ملحق و بهره مند شد، و هر که زیر بار نرفت (از احکام پیروی نکرده در آن راهها قدم ننهاد) گمراه و پشیمان شد.

عمل کنید (طبق دستور خدا و رسول و ائمّه هدی) برای روزی (قیامت) که ذخیره ها برای آنروز اندوخته میشود، و اندیشه ها (ی درست و نادرست و اعمال نیک و بد) در آنروز آشکار می گردد،

و بکسیکه عقل و اندیشه حاضر او سودی نرساند عقلی که از او دور و پنهانست ناتوانتر است به سود رساندن و نایاب (هر که امروز کاری انجام نداده وقت را ضائع و تباه نماید فردا از کار درمانده تر و امید اصلاح از او کمتر باشد، پس بدستور خدا و رسول و ائمّه رفتار نمائید شاید فردا مرگ شما را دریابد و فرصت از دست برود)

و بپرهیزید از آتشی که گرمی آن سخت و ژرفی آن بسیار و زیور آن آهن و آشامیدنی آن زرداب است.

آگاه باشید نام نیکوئی که خداوند به شخصی در میان مردم عطاء فرماید بهتر است از ثروت و دارائی که بمیراث می گذارد برای کسیکه سپاسگزار او نباشد (کار خوب و انفاق و بخشش در راه خدا که موجب نام نیکو در دنیا و ثواب در آخرت است بهتر است از دارائی که برای دیگری بمیراث گذارد، زیرا نام نیکو در میان مردم سبب میشود که از خویشان و بیگانگان هر که بشنود طلب مغفرت کند و امّا ارث فقط به ارث برنده نتیجه می بخشد. در خطبه بیست و سوّم در شرح جمله «و لسان الصّدق یجعله اللّه للمرء فی النّاس خیر له من المال یورّثه غیره» این موضوع مفصّلتر بیان شد).